Träning för att stärka hjärtat och lungorna

Träning för lungor & hjärtaAtt äta hälsosamt är ett steg i rätt riktning, men för att hålla sig i form och sänka pulsen till en stabil nivå behövs träning.

Kroppen mår allt annat än bra om man flämtar efter luft när man endast har tagit en kort promenad.

Brist på träning och rörelse kan även leda till frustration och rastlöshet som kan övergå i stress. Såsom vi tidigare har talat om sliter stress otroligt mycket på vårt hjärta och mycket av det kan undvikas med endast lite motion.

För att hålla sig i någorlunda form och känna sig välmående bör man träna åtminstone 30 minuter per dag.

Då talar vi inte om hård styrketräning, utan om att exempelvis gå ut på en halvtimmes promenad.

Om man dock vill ge sig in i lite hårdare träning ska man alltid komma ihåg att kroppen behöver minst två vilodagar varje vecka för att återhämta sig efter träningen.

Lite svårare träning kan därför sitta fint ungefär tre-fyra dagar i veckan.

Träning fungerar på samma vis som kosten. Så länge man tränar med måtta ska man se att kroppen kommer att tacka en.

För mycket träning kan slita på musklerna och organen, medan för lite träning (kombinerat med ohälsosam mat) kan leda till diabetes och potentiellt en hjärtattack.